Uitgeverij: Bertram + de Leeuw Uitgevers B.V.
Genre: Non-fictie
Bladzijdes: 192
Prijs: € 22,50
Waardering:★
Waar gaat het boek over?
Met het boek Je doet het toch wel gratis? Over influencer Marketing (IM) geven Mascha en Max inzicht in welke keuzes er kunnen worden gemaakt en wanneer je IM zou moeten toepassen. Het doel is om de marketeer en Influencer van de juiste informatie te voorzien, zodat er weloverwogen keuzes kunnen worden gemaakt voor het beste resultaat. Ze laten je zien welke opties er zijn, hoe de spelers in deze business zich gedragen en wat je moet doen om te scoren met je campagne. Ze halen cases en voorbeelden aan om te laten zien waar het mis ging, of welke (vaak dappere) keuzes er gemaakt zijn om succes te verzekeren. Dit boek is dan ook bedoeld voor marketeers en influencers (in spe) die succesvol willen zijn.
Mijn mening over het boek
Ik volg Mascha Feoktistova al een langere tijd op social media. Ik ben nooit een fan geweest die alles koopt wat Mascha aanraadt en ik ben eigenlijk altijd wel kritischer geweest over de dingen die ze zegt of doet in haar vlogs. Toch toen ik haar hoorde vertellen over dit boek raakte ik enthousiast. Het zou een business boek zijn voor professionals. Ik ben natuurlijk geen professional op dit gebied, maar ik houd van leerzame boeken en vind zeker boeken gericht op professionals extra interessant. Het zou een kijkje geven in de wereld van Mascha en behalve theorie zou het bedragen bevatten. Het zou gast hoofdstukjes bevatten van andere influencers en artikelen van marketeers bevatten. Ik was verkocht. Dit zou mijn boek zijn.
Ik had het boekje dan ook gekocht voordat de eerste recensies er waren. Had ik maar even gewacht want toen ik de eerste recensies zag moest ik wel even twee keer slikken. Ik besloot het even los te laten en het boek op zij te leggen. Ik kon met alle negativiteit niet het boek openslaan en zelf mijn mening erover vormen. Deze week besloot ik hem op te pakken en te gaan lezen. Zou ik positiever gestemd zijn dan de 2,2 sterren op bol?
Laat ik beginnen met de vormgeving. De cover van het boek vind ik mooi gevonden en helemaal passen bij wie Mascha is. Persoonlijk had ik voor een boek voor professionals een rustigere cover gekozen, maar dat is puur persoonlijk. Tot dusver had ik nog niets op te merken. Ook binnen in het boek vind ik de vormgeving mooi en tegelijkertijd speels opgezet. Mascha en Max voegen allebei hun eigen expertise toe en er zijn stukken die ze “samen” geschreven hebben. Je zou denken verwarrend, maar hun naam staat duidelijk voor de persoonlijk geschreven stukken en Mascha haar stukken zijn turquoise gedrukt. De cases zijn fel geel gedrukt en dat alles samen maakt het boek tot een mooi, speels en toch professioneel geheel, wat uiterlijke kenmerken betreft dan…
Over de inhoud ben ik helaas een stuk minder enthousiast. Vanaf bladzijde één staan er veel spelfouten in het boek. Ik zeg niet dat ik perfect ben, sterker nog taal is nooit mijn sterkste punt geweest, maar een boek wat verkocht wordt voor/aan professionals en wat verkocht wordt voor een prijs van € 22,50 zou niet zoveel fouten mogen bevatten. Een dergelijk boek zou gecorrigeerd moeten worden door mensen waarvan taal wel hun sterkste kwaliteit is, wellicht zelfs nog door een tweede persoon. Naast de vele spelfouten is er ook iets met de schrijfstijl van het boek. Veel zinnen niet lekker lezen door de lengte en het missen van leestekens. Het is onprofessioneel en slordig om een boek op deze manier te verkopen. Het woord gebruik lijkt daarbij ook niet gericht op de doelgroep.
De inhoud is daarnaast best wel eenzijdig. Er had op veel plekken een toevoeging kunnen staan uit bijvoorbeeld de kant van de bedrijven of van anderen uit het vak. Nu zijn veel stukken aannames en door het van twee kanten te belichten was de informatie wellicht vollediger en interessanter. Op veel stukken vond ik de toon ook te negatief, meer in de stukken van Mascha dan die van Max. Alsof ze naar bedrijven wilde zeggen kijk wij weten het allemaal zo goed en het ging vooral fout bij jullie. Het eerste deel is bedoeld om bedrijven te helpen met Influencer marketing, maar de toon verder in het boek zou mij als ondernemer niet oproepen om het eens te proberen. Natuurlijk is ze ook positief over bedrijven in haar boek, deze worden met naam en toenaam vernoemd, verrassend genoeg zijn dit wel de bedrijven waar ze grote deals mee heeft gehad en nog altijd heeft. Toevallig?
Is dan alles slecht aan de inhoud? Zeker niet. Er staan wel interessante punten in voor mij als leek. Ik heb er zeker wat dingen uit kunnen halen voor mezelf. Ik betwijfel of het voor professionals die al langer in de business zitten ook nieuwe dingen in staan, maar daar kan ik niet over oordelen. De cases vond ik interessant om te lezen en waren een goede toevoeging aan het boek.
Al met al voldeed dit boek niet aan mijn verwachtingen en was het best wel een teleurstelling. Voor mensen met zoveel ervaring, zoveel professionals om zich heen en met zo’n groot bereik hadden ze er veel meer van kunnen maken. Dit had een bestseller kunnen worden en had onwijs veel potentie want zoals de makers zelf zeggen de markt is nog redelijk onbekend. Je kan aan veel merken dat het een snelle schrijf was. Als de auteurs er iets meer tijd, liefde en wellicht geld in hadden gestopt was dit hét boek geweest. Sommige punten hierboven beschreven kunnen ze wellicht bij een volgende druk eruit halen, dat zou de kwaliteit en geloofwaardigheid wel goed doen.
Mocht je zelf je mening willen vormen over dit boek of ben je wellicht benieuwd geworden naar de inhoud. Je kunt hem hieronder bekijken.